X
تبلیغات
رایتل

مفسر

هنر ابزاری در دست جهان استعمار برای پوشاندن پیام آزادی قرآن و اسلام

گروه هنر: قرآن و اسلام همواره خطری برای منافع استعماری غرب محسوب می‌شود به همین دلیل سران غربی از هنر که ابزاری موثر در القای تفکرات است، برای از بین بردن ریشه اسلام استفاده می‌کنند که مقابله با این هجمه تدابیر هوشمندانه سیاست‌گذاران کشورمان را طلب می‌کند.

دولت‌های استعمارگر غرب همواره اسلام را تهدیدی برای منافع خود می‌دانستند به همین علت از هر ابزار ممکن برای تخریب چهره اسلام و مسلمانان استفاده کرده و می‌کنند تا از گسترش مفاهیم اسلامی که مغایر با اندیشه‌های سلطه‌جویانه است، ممانعت به عمل آورند که در این میان هنر به سبب ظرافت در بیان و تحریک احساسات مخاطب ابزار بسیار مناسبی برای خدشه‌دار کردن فرهنگ اسلامی به نظر می‌رسد. خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در پی توهین‌های مکرر به مقدسات مسلمانان در نگاهی گسترده‌تر بررسی موضوع «استفاده ابزاری غرب از هنر علیه اسلام» را در دستور کار خود قرار داد و به همین منظور با تعدادی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور گفت‌وگوهایی انجام شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید:

ترس از اسلام علت اصلی ساخت آثار توهین‌آمیز

در ابتدا دلیل توهین به اسلام در آثار غربی را با «حسن بنیانیان» مدیر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کردیم. وی ساخت آثار توهین‌آمیز را نشانه ترس غرب از اسلام قلمداد کرد و بیان‌داشت: کشورهای اسلامی با توجه به ذخائر و نیروهای بالقوه‌ای که دارند در مناسبات حاکم بر دنیا تبدیل به وزنه‌ای قابل اعتنا شده‌اند. نسل جدیدی از جوانان مسلمان در حال رشد و بالندگی هستند که طرفدار انقلاب اسلامی و مفاهیم درونی آن می‌شوند و نمونه‌های کوچکی از انقلاب اسلامی نظیر حزب‌الله لبنان مشغول خودنمایی در برابر استکبار جهانی است.

وی در ادامه افزود: دنیای غرب در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی خود به تحلیل شرایط گذشته و امروز جهان مشغول است و به این مسئله پی برده که رشد این تحول ایجاد شده در جهان اسلام به قدری پرشتاب است که جامعه اسلامی به طور حتم تبدیل به یک قدرت جهانی می‌شود و چون انرژی مورد نیاز دنیا در اختیار این کشورها است، خیلی از معادلات جهان دچار تغییر خواهد‌شد بنابراین هر نوع فشاری که بتوانند وارد می‌آورند تا این اتفاقات رخ ندهد.

این مدیر فرهنگی بیان کرد: دنیای غرب برای اینکه بخواهد ریشه‌های اعتقادی را سست کند به سراغ تضعیف اعتقادات اسلامی می‌رود و با هدفمندی، ابزارهای پیچیده را برمی‌گزیند که یکی از این راه‌ها هنر و به ویژه فیلمسازی است که به صورت غیرمستقیم در اعتقادات نسل جوان نفوذ می‌کند و جوان مسلمانی که تشنه دریافت آگاهی است در مواجهه با چنین آثاری با کوهی از سوالات روبه‌رو و ریشه‌های دینی وی سست می‌شود.

وی در مورد علل استفاده غرب از مقوله هنر برای توهین به اسلام و قرآن گفت: همانطور که اشاره شد، هنر بسیار فراگیر و اثرگذار است و دنیای غرب به خوبی این نکته را فهمیده است و بر روی آن تاکید دارد. بیداری کشورهای اسلامی در هر صورت مسئله بسیار مهمی برای دنیای غرب است و انقلاب اسلامی ایران باعث شده که سایر کشورهای اسلامی روابط سالم‌تری با مردمشان برقرار کنند.

حمایت نظام‌های سلطه‌گر از تولید آثار ضداسلامی

حجت‌الا‌سلام ‌و المسلمین «حمید رسایی» مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این‌باره اظهارداشت: به طور یقین آثاری که با انگیزه توهین به ادیان الهی ساخته می‌شود بر اساس سیاست‌های از پیش تعیین شده و براساس رویکردی است که توسط نظام‌های سلطه‌گر حمایت می‌شود. بنا به همین رویه در سال‌های اخیر شاهد تولید آثار توهین‌‌آمیز علیه اسلام در غرب هستیم.

وی افزود: حتی اگر بخواهیم خوشبینانه هم قضاوت کنیم باز هم باید گفت که آزادی بیانی که غربی‌ها مدعی آن هستند دروغین است، چرا که این آزادی فقط در جهت منافع آنها سوق پیدا کرده‌است در غیر این صورت اگر فیلمسازی برای مثال بخواهد در مورد حقیقت «هلوکاست» فیلم بسازد با عکس‌العمل شدید غربیان مواجه خواهدشد البته شاید برخی مدعی شوند که در سینمای غرب فیلم‌هایی نیز علیه مسحیت ساخته می‌شود، اما نکته اصلی این است که نظام سلطه در حقیقت با دینداری مخالف است، چرا که ملت دیندار به سختی به استعمار تن می‌دهد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به احساس خطر غرب در برخورد با اسلام اشاره کرد و گفت: هیچکس نمی‌تواند منکر این مطلب شود که جهان غرب امروزه از جانب اسلام به شدت احساس خطر می‌کند به همین دلیل مصمم است که هر طور شده چهره و تفکر پویای اسلامی را در جهان مخدوش کند تا از گرایش روزافزون به آن بکاهد.

کم‌کاری جامعه مسلمانان یکی از علل رواج آثار توهین‌آمیز

در ادامه با هنرمندان رشته‌های تجسمی نیز گفت‌وگوهایی داشتیم و نظر آنان را در این مورد جویا شدیم. «محمدباقر آقامیری» نگارگر، تذهیب‌کار و دبیر انجمن نگارگری ایران با اشاره به مسایل سیاسی که در پس ساخت آثار ضدقرآنی وجود دارد، اعلام‌کرد: در پس انتشار آثار هنری ضداسلامی سازمان‌های بسیاری قرار دارند که این نکته نشان از مسایل سیاسی و اقتصادی وابسته به تولید این آثار دارد و به همین علت نمی‌توان این اعمال را ساده انگاشت و بی‌توجه به آن بود البته یکی از دلایل باب شدن این گونه حرکات توهین‌آمیز کم‌کاری جامعه مسلمانان است که در مقابل انتشار آثار موهن هیچ برنامه راهبردی ارائه و اجرا نکرده و در واقع میدان را برای غرب بازگذاشته‌ایم.

«سیدمهدی حسینی» نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه درباره سابقه تاریخی استفاده ابزاری غرب از هنر تصریح‌کرد: این عمل در دوران گذشته سابقه‌ای ندارد و مربوط به 50 سال اخیر است و شاید بتوان عنوان کرد غرب از سال 1948 به بعد از این طریق سعی در دور کردن مردم از اسلام و تفرقه‌افکنی در بین ملل و پیروان مذاهب و ادیان مختلف داشته و فعالیت‌های آنان نیز بیشتر روی خاورمیانه متمرکز بوده‌است. البته ادیان توحیدی با فعالیت‌های ضددینی عده‌ای لطمه نمی‌بیند و همان طور که در قرآن نیز ذکر شده، مسیحیت و یهودیت ادیان توحیدی عنوان شده و پیروان این ادیان با مسلمانان دارای مشترکات بسیاری هستند و تفرقه‌افکنی بین آنان کار مشکلی است که غرب در انجام آن ناموفق بوده‌است.

نقش صهیونیست‌ها در ساخت آثار ضداسلامی

«سیدمسعود شجاعی طباطبایی» کاریکاتوریست و مدیر خانه کاریکاتور با اشاره به نقش صهیونیست‌ها در ساخت آثار ضداسلامی عنوان‌کرد: در پس هر عمل با هدف اسلام‌ستیزی که در جهان رخ می‌دهد، می‌توان ردپایی از صهیونیست‌ها را مشاهده کرد زیرا آنها در تمام حیطه‌ها وارد شده و برای موفق شدن طرح‌های خود هزینه‌های سنگینی می‌پردازند و از هنر نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده‌ می‌کنند. در واقع عوامل صهیونیستی در همه مراکز بین‌المللی و مسابقات و رخدادهای هنری حضور دارند و با بهره‌گیری از سرمایه‌های سازمان ملل متحد و کشورهای مختلف جهان و استفاده ابزاری از هنر منافع خود را تامین می‌کنند.

وی به ارائه نمونه‌‌ای پرداخت و تصریح‌کرد: مسابقه‌ کاریکاتوری با نام «رانان لوری» هر ساله در سازمان ملل برگزار می‌شود که وقتی زندگی‌نامه این فرد که هنرمند چندان شاخصی نیز نیست را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که این فرد در ارتش اسرائیل حضور و با تمام سران سیاسی صهیونیست‌ها ارتباط داشته و چنین فردی بعد از انتشار کاریکاتورهای موهن و فیلم ضدقرآنی در دانمارک و هلند حاضر می‌شود و در واقع می‌توان او را از طراحان برنامه‌ها ضد اسلامی در تمام نقاط دنیا دانست.

شجاعی افزود: صهیونیست‌ها به صورت جدی و مصمم در تمام عرصه‌ها حضور دارند و انتخاب‌های دقیقی نیز می‌کنند به عنوان مثال انتخاب دانمارک بسیار هوشمندانه بود زیرا پرچم دانمارک دارای علامت صلیب است و مسلمانان به خاطر اعتراض به کاریکاتورهای دانمارکی پرچم این کشور و در اصل علامت صلیب که نشانه مسیحیت است را به آتش می‌کشند که این موضوع می‌تواند به ایجاد اختلاف‌های شدیدی بین مسیحیت و اسلام بیانجامد همچنین جرج بوش در گفته‌های خود به ایجاد جنگ‌های صلیبی اشاره‌ای داشت که توجه همه رسانه‌های دنیا را جلب کرد.

نبود قانون منع انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز در غرب

در ادامه با «بهمن عبدی» کاریکاتوریست گفت‌وگویی داشتیم. وی در ارتباط با انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر و اسلام عنوان‌کرد: غرب برای منع انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به عقاید مسلمانان هیچ قانونی ندارد و به همین علت هنرمندان و به ویژه اهالی مطبوعات به راحتی هر طرحی را منتشر می‌کنند. در روزنامه‌های کشورهای اروپایی نه تنها تصویر پیامبر اسلام بلکه تصاویری از حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) نیز دیده می‌شود و در نتیجه برخی از غربیان به سبب عادی بودن این امور در غرب از اعتراض مسلمانان نسبت به انتشار این کاریکاتورها تعجب می‌کنند.

وی بیان کرد: البته توهین و تمسخر اعتقادات و مقدسات ملت‌های دیگر عمل ناشایستی است و به هیچ‌وجه نمی‌توان اعمال غرب را توجیه کرد اما برای پایان دادن به این اوضاع می‌بایست مدیران نظام جمهوری اسلامی از طریق رایزنی و مذاکره با مسئولان کشورهای غربی آنان را از این عمل بازدارند در غیر این صورت اعمال مشابه بار دیگر تکرار خواهدشد.

این هنرمند تصریح‌کرد: شاید انتشار یک کاریکاتور در یک روزنامه محلی در ابتدا مسئله مهمی نباشد اما در این میان برخی گروه‌ها و تشکل‌ها به تنش بین ملت‌ها دامن می‌زنند و از هر چیزی برای ایجاد تشنج در اوضاع ایران و جهان اسلام استفاده می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان به تغییر نام خلیج فارس اشاره کرد که به مسئله‌ای سیاسی و ملی بدل شد.

سابقه تاریخی استفاده ابزاری از هنر

«سهراب هادی» نقاش نیز به سابقه استفاده ابزاری از هنر اشاره کرد و بیان‌داشت: انسان در ارتباط با مخاطب رفلکس هستی را از طریق هنر بیان می‌کند و این که برداشت و ارتباط با مخاطب را از طریق هنر در مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری سیاست‌های کلان ببینیم، بحث تازه‌ای نیست و سابقه تاریخی دارد به طوری که در زمان مطرح‌بودن کلیسا، مسیحیت برای ارتباط با مخاطب هنر را انتخاب کرد این مسئله سیر تاریخی دارد و به امروز برنمی‌گردد حتی در نظام مارکسیستی هم ابزار انتقال و بسط نظریه مارکسیست به جهان بسط رفتارها و خلاقیت‌های فرهنگی و هنری است هنر بستر مناسبی برای انتقال یک ایدئولوژی است.

این پژوهشگر در توضیح بیشتر استفاده از زبان هنر برای بیان و انتقال ایدئولوژی حکومت‌ها بیان کرد: بعد از پایان حکومت مارکسیسم، نگاه مارکسیستی همچنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری باقی مانده‌است همچنین زمانی که غرب به سوی نگاه سکولاریسم و انسان‌محوری رفت، این مسئله که انسان حاکمیت مطلق دارد و قدرت می‌تواند تجلی‌گاه رفتارهای اجتماعی باشد و نیز مطرح شدن حاکمیت اقتصاد مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: زیباترین و دلنشین‌ترین چیزی که می‌توانست مفاهیم دلخواه دولتمردان را انتقال دهد، ظرافت‌ها و خلاقیت هنری در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در نگاه رسانه‌ای بود که برای این اتفاق رقم‌های بالایی را سرمایه‌گذاری کردند چون راهی به غیر از معطوف‌شدن نگاه مخاطب به رفتارهای به ‌ظاهر هنرمندانه وجود نداشت و این شد که نوعی زمینه‌های ارتباط‌های اجتماعی به‌وجود آمد که رسانه در این میانه قرار گرفت و هنر در غرب برای نزدیک شدن به این معنا در جهت تبلیغ این نوع جهان‌بینی به‌کار گرفته شد.

«هادی» علت هجمه غرب به نگرش اسلامی را وقوع انقلاب اسلامی ایران دانست و بیان کرد: وقوع انقلاب اسلامی در اواخر قرن 20 در ایران و در نتیجه امکان صادرکردن ساختارهای اجتماعی مبتنی بر خاستگاه دینی به جهان و طراحی نوعی ساختار نظام اداره کشور بر اساس جهان‌بینی الهی که مبتنی بر دکترین امام خمینی(ره)بود، مهمترین علت هجمه غرب به اسلام است.

کیفیت آثار هنری موهن و ارزیابی عملکرد غرب در تخریب چهره اسلام

مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد کیفیت آثار هنری و ارزیابی عملکرد غرب است که باید دید آیا سران غرب از استفاده ابزاری از هنر به نتیجه مطلوب رسیده‌اند؟ آقامیری در این مورد عنوان‌کرد: بدون شک توهین به مقدسات عمل ناجوانمردانه‌ای است که متاسفانه از جنبه‌هایی با موفقیت همراه بوده و به تخریب چهره اسلام منجر شده که این موفقیت ناشی از حمایت صهیونیست‌ها از ترویج آثار توهین‌آمیز است البته برنامه‌های صهیونیزم و سران غرب همواره نیز به هدف دلخواه نمی‌انجامد به طور نمونه در سال گذشته که من برای نمایشگاهی در رم حضور یافتم، دانشجویان ایتالیایی درباره فیلم 300 با من گفت‌وگو کرده و از ساخت نامطلوب و اغراق‌آمیز آن و همچنین تحریف تاریخ یاد کردند که این نکته نشان‌دهنده این مطلب است که هر اثر ضد ایرانی و ضداسلام با استقبال روبه‌رو نمی‌شود.

«امرالله فرهادی» گرافیست و دبیر انجمن طراحان گرافیک ایران بر خلاف نظر آقامیری آثار غرب را تاثیرگذار خواند و ابرازداشت: غرب در برابر دشمنان خود از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند و از آنجا که هنر یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارها برای تخریب چهره اسلام و مسلمانان است و ارتباط مستقیم با روح مردم دارد، تاثیر عمیق و ماندگاری در نسل‌ها به جای می‌گذارد به همین علت روسای سیاسی غرب بعد از پی بردن به کاربردها و قابلیت‌های هنر با تخصیص بودجه‌های کلان و برنامه‌ریزی دقیق به استفاده ابزاری از هنر در جهت منافع خود پرداختند که می‌توان عملکرد آنان را موفق ارزیابی کرد و تاثیر این گونه آثار را در نسل‌های بعد پیش‌بینی کرد.

هادی نیز توضیح داد: غرب توانسته تاخیرهایی را به‌وجود بیاورد و نحله‌ها و گرایش‌هایی از تکفر نوع بشر را معطوف به آن معنای مدنظر خود کند که نتیجه آن ایجاد مقاومت‌هایی در زمینه گسترش نظریه جهان‌بینی الهی در موقعیت‌های جغرافیایی است ولی از سوی دیگر غرب از این نظر که بر نگاه آیینی و جهان‌بینی الهی غلبه کرده و این نگاه را در زمینه هنر حذف کرده‌باشد، موفق نبوده ولی توانسته زمینه‌ها و دست‌اندازی‌هایی را در مسیر به‌وجود بیاورد.

به خطر افتادن منافع غرب نتیجه انتشار آثار توهین‌آمیز

حسینی که دانش‌آموخته نقاشی و هنرهای چاپی از انستیتو پرات نیویورک و عضو پیوسته فرهنگستان هنر است، در ارزیابی عملکرد غرب در ایجاد موج اسلام‌ستیزی اعلام‌کرد: اعمالی مثل انتشار کاریکاتورهای موهن و فیلم‌های ضدقرآنی که با واکنش ملل مسلمان روبه‌رو می‌شود، نتیجه‌ای جز به خطر افتادن منافع این کشورها ندارد. از این منظر می‌توان عملکرد غرب در استفاده ابزاری از هنر را ضعیف ارزیابی کرد چرا که این اعمال هم در افکار عمومی جهانیان و هم از جنبه سیاسی و اقتصادی به ضرر آنان بوده‌است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر افزود: مردم کشورهای اروپایی به علت ارتباطاتی که با مسلمانان دارند، فریب آثار اسلام‌ستیز را نمی‌خورند و دلیل این مدعا روی آوردن روزافزون جوانان اروپایی به اسلام است به عنوان نمونه آمار انگلستان نشان می‌دهد که جامعه مسلمانان در این کشور از سایر اجتماعات دینی گسترده‌تر است. در مجموع گرایش به اسلام در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده بلکه بیشتر نیز شده‌است.

«احمد وکیلی» نقاش و تصویرگر درباره کاریکاتورهای دانمارکی اعلام‌کرد: این آثار بسیار ضعیف هستند و خالقان آنها را نمی‌توان هنرمند دانست همچنین توجه بیش از حد به آنها سبب معروف و بزرگ شدن این افراد می‌شود به همین علت چنین آثاری را می‌بایست با راهپیمایی و اعلام انزجار عمومی محکوم کرد و بیش از حد به آن نپرداخت ذکر این نکته نیز ضروری است که هنرمندان بزرگ و صاحب‌نام غرب هیچ‌گاه اسلام‌ستیز نبوده‌اند و وارد این حیطه‌های سخیف نمی‌شوند اما با افول هنر در غرب و انتشار شعار تجارت هنر مهم‌تر از هنر است پس از سال 1970 افراد به اصطلاح هنرمند به هر کاری دست می‌زنند تا مخاطب داشته‌باشند.

آنچه که از گفته‌های هنرمندان و مدیران برمی‌آید مبین این مطلب است که سران غرب و به ویژه صهیونیست‌ها به علت تاثیری که آموزه‌های اسلام در بین مردم جهان دارد، از گسترش این آیین در دنیا بیم داشته و به همین علت در تلاش هستند که با مخدوش کردن ذهنیت افراد نسبت به اسلام و مسلمانان، همگان را نسبت به اسلام رویگردان کرده تا از این طریق منافع خویش را حفظ کنند.

اما علت انتخاب هنر به عنوان ابزار تخطئه اسلام نشان از تفکر عمیق و مطالعات سیاست‌گذاران حاکم بر غرب دارد زیرا از وسیله‌ای بهره می‌برند که با ظرافت و خلاقیت ذهنیت مخاطب را مطابق با خواسته سردمداران تغییر می‌دهد در نتیجه بیننده این آثار مسلمانان را افرادی خشونت‌طلب، عقب‌مانده و مانع راه پیشرفت و آزادی می‌پندارد و برای از بین رفتن چنین مللی نه تنها غمگین نمی‌شود بلکه خود را برای حضور در میدان جنگ با آنان نیز آماده می‌کند که نمونه روشن این مطلب را در وقایعی چون کشتار مردم در فلسطین، عراق، افغانستان و... شاهد بوده‌ و هستیم.

در مورد کیفیت آثار غربی نیز یک نظر قطعی نمی‌توان اظهارکرد زیرا برخی از این دست آثار با کیفیتی بسیار مطلوب ارائه شده و در مقابل تعدادی نیز به قدری ضعیف هستند که مخاطبان عام را نیز تحت تاثیر قرار نمی‌دهند اما با این وجود نکته اصلی در بررسی این موضوع ایجاد جریان اسلام‌ستیزی و ترویج آن از طریق هنر است که زنگ خطری برای تمام مسلمانان و به ویژه مسئولان فرهنگی و سیاسی کشورهای اسلامی محسوب می‌شود زیرا شاید برخی از آثار قوی نباشند اما ایجاد چنین موجی می‌تواند در نسل‌های بعدی تاثیرات مخربی به همراه داشته‌باشد.